El món que no veiem
Introducció
a l’ús del microscopi
- -“De la informació al coneixement” – Reflexió sobre la pràctica didàctica en ciència.
- -Introducció de “El contracte didàctic” com una eina d’autoregulació de l’aprenentatge. Fer un contracte didàctic i avaluar-lo al final del tema.
- -Presentació del microscopi com una eina per veure el món que no veiem. Fer la fitxa de les parts més importants.
- -Primeres observacions
Es
important observar i manipular el microscopi (llum, cargol macromètric, cargol
micromètric, zoom, etc.). També cal fer la fitxa d’observació en cada pràctica.
-Sal
-Sucre
-Arena
-Llavors
petites
-Minerals
-Insectes
-Fulles
d’arbre (anvers i revers)
- -Una mica més enllà
-Paper esquinçat (tipus mocador de paper)
-Paper amb una taca de tinta de retolador
-Veure una
“i” i observar la seva posició en la imatge que es veu en el microscopi
- -Preparacions tenyides
-Pela de ceba sense tenyir-Tècnica de la tinció de la pela de ceba
amb “blau de metil·lé”. Nova observació
- -Observacions amb un microscopi tradicional de X 1.000 augments amb tinció
-Pela de ceba. S’observen:
Cèl·lules poligonals
-Mucosa bucal. S’observen: Cèl·lules poligonals
amb nucli
-Fulla de lliri. S’observen: Cèl·lules i
estomes
-Llevat del pa. S’observen:
Llevats que fan la fermentació del pa
Tècnica de la tinció de les mostres
Per tenyir, per exemple una mostra de pela de ceba, necessitarem:
- Un vas de precipitats petit
- Un portaobjectes
- Un cubreobjectes
- Blau de metil·lé
- Alcohol
- Aigua
- Comptagotes
- Opcionalment podem utilitzar un cremador d'alcohol de laboratori per escalfar